Titel: Seinen met vlaggen
Onderwerp(en): Semafoor seinsignalen
Schooltype: basisonderwijs
Groep 7-8
Vakgebied(en): Taal en techniek
Uitvoering: tweetallen
De tijd die de webkwestie kost: 1 à 2 lesuren
Deze WebQuest is het resultaat van een samenwerking met het programma VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs) door Peter Blijleven
De webwkestie gaat over het versturen van berichten via vlagsignalen (semafoor). Via de bronnen leren leerlingen (groep 7 en 8) wat over communicatie en seinen. Daarnaast experimenteren ze zelf ook met het verzenden en vertalen van berichten die via vlaggen worden verzonden.
Leerlingen kunnen in deze webkwestie deels samenwerken. Het eerste deel (informatie verzamelen en bericht vertalen) zou individueel kunnen, maar voor het verzenden en vertalen van berichten met de zelfgemaakte vlaggen is het noodzakelijk dat de leerlingen in tweetallen (of groepen) werken.
De webkwestie wordt beoordeeld aan de hand van de bladen die de leerlingen tijdens de WebQuest invullen (werkblad, vlaggencodeblad, de vlaggen en het scoreblad).
Klik hier voor het beoordelingsschema
Inleiding
De inleiding spreekt voor zich zelf. De leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk, ze werken in tweetallen.
Opdracht
Zorg ervoor dat de leerlingen doorhebben hoe het vlaggen-vertaal-systeem werkt. Dit is van belang voor de uitvoer van de opdracht.
Deze webkwestie gaat over communicatie, één van de onderdelen van techniekonderwijs. De webkwestie zou dus goed gebruikt kunnen worden als onderdeel van een projectweek over communicatie, waarin onder andere ook communicatie via de telefoon, vlaggen en braille aan de orde komt.
Voor scholen die in de buurt van een zeevaartschool, is het wellicht een idee om een schipper uit te nodigen, die ervaring heeft met het verzenden van berichten via vlaggen.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)